strijklogo voor textiel

Bedrijfslogo vernieuwen: hier moet je rekening mee houden

Heb je al een tijdje hetzelfde bedrijfslogo en ben je toe aan vernieuwing? Omdat je een hele nieuwe huisstijl gaat creëren, of omdat je assortiment verandert? Dan zie je er wellicht tegen op om je bedrijfslogo te veranderen. Dat is niet heel vreemd, iedereen herkent jouw bedrijf immers aan je logo en wanneer je die verandert is de kans aanwezig dat je klanten jouw bedrijf niet direct meer herkennen. Of misschien zie je het veranderen van je bedrijfslogo juist als iets heel onschuldigs. In beide gevallen is het belangrijk dat je het veranderen van je bedrijfslogo goed aanpakt. In dit blog vertellen wij waar je rekening moet houden tijdens deze verandering. 

Bedenk waarom je je bedrijfslogo wilt vernieuwen

Een logo veranderen gaat niet over één nacht ijs en moet goed worden overwogen. Daarom is het verstandig om voordat je je bedrijfslogo gaat vernieuwen, na te denken waarom je dat wilt doen. Vind je de vorige niet mooi, of past het logo niet meer bij de merkidentiteit van je bedrijf? Wanneer je van tevoren goed analyseert wat de reden is van de verandering voorkom je dat je over een tijdje weer van logo wilt veranderen, omdat het toch niet helemaal is zoals je voor ogen had. Vraag vooral ook de mening van mensen in je omgeving of schakel een professional in. Er zijn genoeg bedrijven die ervaring hebben met het bedenken een goed bedrijfslogo. 

Denk na over welke richting je op wilt

Zodra je weet waarom je je bedrijfslogo wilt vernieuwen is het zaak dat je bedenkt welke richting je op wilt met je nieuwe logo. Wat wil je uitstralen en hoe wil je dat anderen jouw bedrijf zien? Welke gevoelens en emoties wil je opwekken bij je ideale klant? Zet het op papier en laat je creatieve brein erop los. Soms is het handig om daarbij een professional in te schakelen. Iemand die ervaring heeft met het bedenken van een nieuw bedrijfslogo. 

Probeer herkenbaar te blijven

Probeer tijdens de verandering van je bedrijfslogo zo dicht mogelijk bij je merkidentiteit te blijven. Bij een complete verandering kan het zijn dat je klanten niet meer hetzelfde gevoel bij je bedrijf hebben als voorheen. Vooral wanneer je een grote klantenkring hebt opgebouwd en je merk sterk is. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde lettertype of kleuren uit je vorige logo. 

Zorg dat je klanten op de hoogte zijn 

Je (vaste) klanten herkennen jouw bedrijf grotendeels aan je bedrijfslogo. Wanneer je die ineens verandert, weten ze je misschien minder goed te vinden. Onbewust koppelen mensen een logo aan een bedrijf. Stel je voor dat je een bedrijf volgt op social media die je interessant vindt. Als je hun logo voorbij ziet komen dan stop je direct om te kijken wat ze posten. Wanneer zij een ander logo hebben, scroll je er misschien onbewust sneller voorbij. Zorg er dus voor dat je je klanten op de hoogte stel van de verandering van je logo. Maak bijvoorbeeld een nieuwsbrief waarin je het vermeldt, of bedenk een leuke winactie waarmee je de aandacht trekt. 

Je nieuwe logo laten zien 

Sta je helemaal achter je nieuwe logo en wil je hem graag aan iedereen laten zien? Zorg dan dat je nieuwe logo op zoveel mogelijk plekken zichtbaar is. Bij Strijklogo’s Enzo kun je je logo op allerlei originele manieren etaleren. Ontwerp een strijklogo voor op textiel, of een ballonsticker voor tijdens een feestelijke opening. We staan ook open voor jouw eigen ideeën en denken graag met je mee! Neem daarom gerust contact met ons op en stuur ons wat je wensen zijn. We kijken dan graag of we jouw wensen kunnen realiseren.

 

Geschreven door Lana Gerritsen | Laan Schrijft

Reactie plaatsen

Thank you for reading! we'd love to know your thoughts! Please note your comment needs to be approved before it is published :)