Ben je net een bedrijf gestart, of bestaat je bedrijf al een tijdje maar heb je nog geen logo? Dan wordt het tijd dat je je creatieve brein aan het werk zet en een logo ontwerpt - of door iemand laat ontwerpen natuurlijk. Sommige ondernemers denken dat een logo alleen voor de sier is en verder geen toegevoegde waarde heeft. Het tegendeel is waar! Een logo heeft veel voordelen voor de zichtbaarheid van je bedrijf. Toch is een bedrijfslogo vaak een ondergeschoven kindje voor bedrijfseigenaren. Ze hebben er geen tijd voor, of zien er gewoonweg het nut niet van in. Tijd voor jou dus om je te onderscheiden en je bedrijf de aandacht te geven die het verdient. In dit blog vertellen we je waarom een logo belangrijk is voor je bedrijf.
Een logo zorgt voor herkenbaarheid
Laten we meteen beginnen met de belangrijkste, herkenbaarheid. Je verkoopt een product of dienst en je bent waarschijnlijk niet de enige in jouw niche. Het is daarom super belangrijk dat je opvalt tussen je concurrenten. Je hebt misschien kenmerken waarmee je je onderscheidt van je concurrenten, maar wanneer je die alleen laat zien via de teksten op je website of in je advertenties dan is de kans aanwezig dat niet iedere consument dat leest. Een opvallend - en vooral herkenbaar - bedrijfslogo is daarom erg waardevol. Je kunt het dus zien als een verlengde van de teksten op je website. Wanneer je een opvallend logo hebt, onthouden mensen het logo en dus je bedrijfsnaam sneller. Wat er weer voor zorgt dat ze jouw bedrijf beter herinneren wanneer ze een dienst of product zoeken die jij aanbiedt.
Je trekt de aandacht van je doelgroep
Verkoop je opvallende, felgekleurde fashion items, dan kan een opvallend logo met veel kleur de aandacht trekken van je doelgroep. Want als jij een tof logo hebt, dan zal het assortiment dat je verkoopt wel net zo tof zijn toch? Hetzelfde geldt voor als je een yogaschool hebt. Wanneer je kiest voor een rustig logo met bijvoorbeeld aardetinten, trek je de aandacht van mensen die op zoek zijn naar rust en ontspanning. Je wekt dus eigenlijk een emotie op bij mensen en trekt ze daarmee als ware naar jouw website of bedrijf toe.
De eerste indruk telt
Ik hoef jou vast niet te vertellen dat het via internet lastig is om het vertrouwen te krijgen van consumenten. Verkoop via internet gaat al jarenlang gepaard met internetoplichting en consumenten zijn steeds voorzichtiger. Met een goede eerste indruk kun je dus veel goed maken. Wanneer je een logo hebt waar veel aandacht aan is besteed, heb je meer kans dat consumenten je vertrouwen dan wanneer je weinig aandacht hebt besteed aan je logo en huisstijl.
Een logo hoort bij je merkidentiteit
Jouw onderneming heeft - net zoals je dat zelf hebt - een eigen identiteit. Wat wil je uitstralen met je bedrijf en welke merkbeleving hoort daarbij? Het is belangrijk dat je bedrijf een eigen merkidentiteit en huisstijl heeft en daarbij hoort natuurlijk ook een bijpassend logo. Op die manier is alles binnen je bedrijf één geheel en daarmee trek je automatisch de aandacht van je doelgroep!
Je eigen logo ontwerpen
Je kunt natuurlijk zelf een logo ontwerpen, maar je kunt dit ook laten doen door een ontwerper of graphic designer. Zij hebben verstand van hoe een logo eruit moet zien en wat bij jouw bedrijf past. Zodra je helemaal tevreden bent met je logo, moet je hem natuurlijk op zoveel mogelijk plekken showen. Op de website van Strijklogo's Enzo vind je allerlei originele manieren om je logo aan de buitenwereld te tonen. Kies ervoor om een strijklogo te ontwerpen voor op textiel of op je auto - wedden dat iedereen je straks herkent!
Geschreven door Lana Gerritsen | Laan Schrijft